Når arbeidsleder hos Jobbintros fruktavdeling, Olga Stabell, selger "kurver med mening" kommer ikke kundene til deres butikk, de kommer til kundene.

Jobben min

Olga selger "kurver med mening"
Fotograf: Torhild Rytterager Saltnes/arbeidsleder på Montering, Jobbintro as

For tjue år siden flyttet Olga Stabell fra Russland til Horten. Hun er veldig glad i byen og forteller varmt om den både i inn- og utlandet. De siste femten årene har Olga jobbet hos Jobbintro AS. Her har hun vært veileder, arbeidsleder og kursholder for unge jobbsøkere. I dag er Jobbfrukt hennes hovedansvar. Hver uke leverer Jobbintro ut over 100 fruktkurver til bedrifter i Horten og Tønsberg. For kundene kommer nemlig ikke til deres butikk for å kjøpe frukten. Det er Olga og hennes kollegaer som besøker bedriftene og leverer varene til dem. Før pandemien leverte de faktisk opptil 300 kurver i uka, inkludert i Holmestrand. Olga mener at å abonnere på Jobbfrukt betyr mer enn å motta ferske råvarer av høy kvalitet. For du støtter i tillegg verdifulle arbeidsplasser for arbeidstakere med tilrettelagte behov, og bidrar til en bærekraftig utvikling. Derfor kalles Jobbfrukt – "kurven med mening". Til dags dato har Jobbintro 24 ordinært ansatte, fordelt på 23 årsverk. I tillegg har de 57 arbeidstakere som er ansatt i varig tilrettelagt arbeid (VTA).

 

Hva er det aller beste med jobben din?

Spesifikt består mine oppgaver hos Jobbintro av markedsføring og salg av Jobbfrukt og oppfølging av eksisterende kunder. Jeg sørger for drift av fruktavdelingen og flyt i logistikk. Jeg legger til rette arbeidsoppgaver for mine ansatte, slik at vi på avdelingen har en meningsfull dag på jobb. Noen tilleggsoppgaver som drift av vår Grønne og spiselig oase, makulerings-tjenester og vindusutstillinger i Mosaikk-butikk gir meg en kreativ variasjon i hverdagen.

 

Bortsett fra din egen, hvilken er din favorittbutikk i Horten?

Jeg har tre favorittbutikker. Den første er Mizzi. Der får våre medarbeidere god service og veiledning på å finne bukser, som kan brukes også på jobb. Den andre er Hortensia. Der liker jeg kreativitet og farger og litt ekstra, som kan kjøpes som tilleggsgave. I tillegg liker jeg godt Bibo Kjellbotn. Klesplaggene deres faller veldig i min smak.

 

Hvilken butikk mener du har byens fineste utstillingsvinduer?

Her vil jeg gjerne skryte litt av Mosaikk i Jobbintro og inviterer gjerne innbyggere og gjester til å ta en vindustitt, og gjerne komme inn også ved ulike anledninger. For eksempel til 17. mai, PrideHorten, påske og spesielt til jul. Da kan du se kreative utstillinger som er laget med hjertet. Ta en titt på Instagramsiden vår, så kan du se hva jeg snakker om. Arrangerer Horten Næringsforum en vindusutstillings konkurranse melder vi oss på den! For objektivitetens og begeistrings skyld ønsker jeg også å nevne Solhøy.

 

Hva er det viktigste dere har lært som butikk i koronatida?

Å bli enda flinkere med sosiale medier, og finne kreative løsninger som direktesendinger på Facebook. Dessuten er det blitt tydelig for oss at gode telefonsamtaler også er en form for god kundeservice.

 

Er det en butikk vi mangler i Horten, syns du?

Stoff og stil hadde vært fint å ha.

 

Hva er det beste argumentet for å handle lokalt?

Vi er nødt til å handle lokalt for å beholde et levende sentrum i byen og ta vare på arbeidsplasser.

 

Hvor flink er du selv til å handle lokalt?

Jeg vil si jeg er ganske flink. I Horten finner jeg det meste jeg vil kjøpe. Både varene, tjenestene og kundeservicen i byen vår er av god kvalitet. Jeg synes at vi har et bredt mangfold av butikker i Horten. Her finner vi både små nisjebutikker, som Kaffe og Te hos Alfred Berg og store kjeder som Maxbo.

 

Hva er det viktigste lokalpolitikerne kan gjøre for din butikk?

Vi ønsker alle lokalpolitikere velkommen til Mosaikk og Jobbfrukt ved Jobbintro. Her kan de se hvordan varer ble designet og produsert og fruktkurv blir pakket med kjærlighet og omhu. Vi ønsker at politikerne profilerer oss som en god lokal butikk med lokalproduserte varer og gode arbeidsplasser. I tillegg inviterer vi alle til å handle både julegaver og påskegaver til ansatte, venner og familie.

 

Hva må politikerne for all del ikke finne på å gjøre, med tanke på lokalbutikker?

Jeg syns det skulle vært større fokus på å støtte små nisjebutikker og lokale spisesteder. Vi ønsker ikke kun kjedebutikker og burgerbarer i byen vår. Vi trenger heller ikke flere kjøpesentre. Det er bedre at Horten blir et levende bysentrum med ulike hyggelige butikker og spisesteder.

 

Koronaen har lært oss å holde avstand - hvilke løsninger har dere funnet for å få solgt varene deres under restriksjonene?

Både Jobbfrukt og Mosaikk har vært mer aktive på Facebook og Instagram for å vise frem vareutvalget vi har. Vi var raskt i gang med å oppdatere vår nettbutikk og fikk fart på netthandelen. Vi har også arrangert en digital kundekveld med direktesending. Den digitale Julekalender med åpning av dagens luker var også en suksess! I tillegg har vi vært flittige med å sende varer med post eller kjørt bestillinger selv.

 

Hvilken butikk i Horten er flinkest til å markedsføre seg, syns du?

Hos Mosaikk på Jobbintro synes jeg det er mye bra både på Facebook og Instagram.  Av byens andre forretninger vil jeg spesielt nevne Mizzi Horten og Jentene på Kaffe.

 

Har kommunen vår flere eller færre butikker om fem år, tror du?

Samme antall, tror jeg. Noen av de eksisterende butikkene avslutter kanskje sin virksomhet, men nye starter istedenfor. Hortens befolkning bør være flinke til å handle lokalt for å ta vare på et levende sentrum i byen.