Lokal handel er viktig for Lars Martinsen. At han selv får være med å forme uttrykket til flere av byens forretninger, synes han er veldig gøy.

Jobben min

Lars designer Hortens butikker
Lars Martinsen

I 2016 startet Lars Martinsen bedriften Harelabb. Gjennom den har han hjulpet både store og små aktører i byen med å formidle deres budskap til kundene sine. Lars er bedriftens eneste ansatt, med tilsvarende ett årsverk.
 

Hva er det aller beste med jobben din? 

Det er nok delt mellom kreativiteten og friheten. Kreativiteten i form av at jeg hver dag får hjelpe mange små og store lokale aktører med å bringe sitt budskap ut til kundene. Jeg har jo en tilnærming til grafisk design om at det du «prøver å si» bør lede til designet, ikke omvendt. Jeg synes det er veldig morsomt å få være med å formulere budskapet til kundene mine. Med tanke på frihet, så turte jeg omsider, etter 10 år som «bare» ansatt i bransjen, å starte for meg selv for 5 år siden. Det har gitt meg muligheten til å balansere jobb, fritid og familie på en måte som gir meg masse frihet. Det krever at jeg jobber steinhardt når jeg er på kontoret, men det betyr også at jeg får anledning til å tilbringe mer tid utenfor kontoret.

 

Hvordan valgte du yrket ditt?

Det er en ball som har rullet seg større og større. Jeg valgte Formgivning på videregående fordi jeg var litt skolelei, men samtidig veldig kreativ. Og der vokste den kreative delen i så stor grad at jeg søkte meg videre mot kreativ utdannelse etter endt videregående skole. Jeg hadde ingen konkret plan eller drøm i sikte, men tok ting en dag av gangen – og en dag fikk det uttelling. For i to uker av det første året mitt på «multimediadesign»-linjen på Noroff hadde vi 3D-Design, og da var jeg solgt.

 

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

Den ser ikke ut. Dagene mine er veldig forskjellige. Noen ganger jobber jeg med store 3D-visualiseringsjobbe. Andre løser jeg 20 grafiske småoppdrag for bedrifter i Horten. Men en typisk dag for meg er å stå opp klokka fem, trene en times tid, levere i barnehagen, jobbe knallfokusert og kreativt på kontoret med alle oppgaver jeg har i innboksen min, sende en haug av mailer og drikke altfor mye kaffe, før jeg henter i barnehagen og drar hjem til min svært tålmodige og snille kone.

 

Har kommunen vår flere eller færre butikker om fem år, tror du?

Som innflytter til Horten vil jeg tro og håpe at enda flere får øynene opp for denne perlen av en by, og at det vil bringe både mer folk og forretninger til Horten. Man får håpe at pandemien har vist folk at det er ekstra viktig å handle lokalt når man kan.

 

Hvilken butikk i Horten er flinkest til å markedsføre seg, syns du?

Jeg er jo fristet til å velge en av mine egne kunder, men rent objektivt så synes jeg det er mange bedrifter i Horten som er både kreative og flinke. Av rene butikker så synes jeg Jentene på Kaffe er særdeles flinke, aktive og kreative, med sin egen vri på markedsføringen. Både proft og lokalt på en og samme gang!

 

Koronaen har lært oss å holde avstand - hvilke løsninger har du funnet for å få solgt varene dine under restriksjonene?

For min del så har ikke dette endret seg stort. Jeg leverer jo mer tjenester enn fysiske produkter, og min salgsportal har alltid vært nettsidene mine. Jeg har, inntil nylig, alltid hatt synlige kontorer i sentrum, og har vel kun hatt to «drop-in-kunder» på alle de årene. De fleste oppdragene kommer inn via epost eller telefon. Så den største forskjellen har vel vært å flytte mange av kundemøtene over på nettmøte. Det funker, og er tidssparende. Samtidig jeg savner det å sitte over bordet med kundene mine, og ser frem imot at den delen av hverdagen kommer tilbake.

 

Hvor flink er du selv til å handle lokalt?

Kan jeg få tak i det jeg trenger lokalt, så kjøper jeg det lokalt. Enkelt og greit. Jeg sjekker alltid butikkene i Horten FØR jeg hiver meg på nettet. Jeg liker godt å gå inn i en lokal butikk og komme ut med det jeg trengte, og samtidig vite at jeg har bidratt til at den muligheten finnes for meg i fremtiden, samt at jeg er med på å bevare arbeidsplasser i byen. Handler jeg også mye på nett? Absolutt, men da nesten utelukkende rariteter som jeg ikke får tak i lokalt.

 

Hva er det beste argumentet for å handle lokalt?

Ønsker du å ha butikker i Horten så må du handle i dem. Enkelt og greit. Det er ren ønskekvist å tro at både store og små aktører etablerer butikker som ikke omsetter et overskudd. Ved å handle lokalt bidrar du også til flere arbeidsplasser for naboene dine.

 

Er det en butikk vi mangler i Horten, syns du?

Det er litt tynt med alternativer på klesfronten for yngre herrer (kan jeg kalle meg det når jeg har bikket 38?) etter at et par aktører har takket for seg de siste årene, men ellers synes jeg Horten har et bredt og godt sortiment på det aller meste. Jeg savner kanskje én stor aktør på «rubbel og ræl» ala Jula eller Biltema, for oss som elsker å pusle med praktiske prosjekter i hjemmet, samt kanskje en større leke- og utstyrsbutikk som retter seg inn mot oss småbarnsforeldre. En krysning mellom Barnas hus og Extraleker hadde vært knall.

 

Hva er det viktigste du har lært som butikk i koronatida?

Jeg tror jeg har lært at mye kan løses digitalt fremfor personlig. Jeg kan spare meg for masse unødvendig bilkjøring og møtetid ved å ta ting over nettet. Men jeg har også lært meg at den personlige kontakten «over bordet» betyr mye for meg. Så det er en balanse, som det meste annet.

 

Har du en hobby?

Jeg har to-tre hobbyer. Jeg er en veldig aktiv soldat i Innsatsstyrkene. I over ti år har jeg vært ute i uniform i 20-40 dager i året. Det trives jeg enormt godt med. I tillegg er jeg veldig glad i hard og variert fysisk trening. Den siste hobbyen min – som en kontrast – er å sitte på sofaen med kona og barna, og se på film og serier. Gjerne superhelter og science fiction. Jeg kan vel kalles en godt trent sofagris.

 

Nevn en bedrift i Horten som du er ekstra imponert over.

Trimhuset Horten og Focus. Ferdig snakka. Jeg er nok partisk, da både kona mi og majoriteten av vennene mine i Horten jobber der, men det får så være. Jeg elsker det stedet! Det er virkelig et moderne grendehus som gir meg utrolig mye mer enn bare trening. Det å komme inn på Trimhuset føles som å være Norm og komme inn på Cheers. Jeg kunne ikke forestilt meg et liv i Horten uten.

 

Hvilken butikk mener du har byens fineste utstillingsvinduer?

Subjektivt så må jeg vel melde Indigo Frisør, Hundekroken og Helsehuset, med tanke på at jeg har fått lov til å stå for designet av fasadedekoren for alle disse tre. Når det gjelder Helsehuset, liker jeg kombinasjonen av den nye grafiske profilen deres sammen med jentenes sans for å innrede lokalet og vinduene. Rent objektivt så synes jeg jo de nye lokalene og vinduene til Headhunters og Ida Bjerkis har blitt veldig lekre!

 

Bortsett fra din egen, hvilken er din favorittbutikk i Horten kommune?

Jeg er jo en sport- og friluftsperson som ikke er spesielt god på å sitte stille. Derfor må jeg si at Solberg Sport og Clas Ohlson nok er de to butikkene i Horten som sitter igjen med mesteparten av kronene mine. Også er jeg veldig glad i vår lokale matbutikk Extra på Bekkajordet. Veldig oversiktlig og ryddig butikk med veldig hyggelige butikkmedarbeidere!

 

Hva er viktigste du har lært i arbeidslivet?

Kommunikasjon, humør, respekt og tydelighet er viktig. Men viktigst?  «Kunden har alltid rett – selv når de har feil» tror jeg troner øverst. Som designer er det lett å gå i fella med å presse på med sin egen estetiske smak og sans, selv når kunden lener mot noe helt annet. Jeg har lært meg at det er min jobb å rådføre kunden så godt jeg kan, basert på min kompetanse, men at jeg så må holde litt tåta når kunden prøver å fortelle deg hva de faktisk vil ha. Jeg kjenner flere designere som klager over at de har for lite å gjøre, men som samtidig er veldig opptatte av å kun gjøre sin egen greie. For meg er sammenhengen åpenbar. Jeg tror sånn sett at jeg har litt flaks med at «min greie» er å gjøre kundene mine fornøyd. Jeg har veldig lite ego i det jeg driver med. Jeg synes det er knallgøy når kunden velger det utkastet jeg likte best, eller hvis jeg kan få kunden til å se hvorfor min favoritt er til deres beste. Men så lenge jeg klarer å lage et design som de elsker, min favoritt eller ei, så er jeg kjempefornøyd! Og samtidig; ønsker de noe som jeg absolutt ikke kan stå inne for eller levere, så har jeg også lært å si ifra om at «jeg er nok ikke den rette designeren for deg». Før synes jeg det var tøft å innrømme, men har lært meg at det er utelukkende positivt. Da har jeg ikke kastet bort tiden eller energien til noen av partene.